카테고리 없음

니이체가 말하는 <아폴로와 디오니소스> 속성에 관하여

김영관 2006. 3. 23. 08:23

         니이체가 말하는 <아폴로와 디오니소스> 속성에 관하여

 아폴로의 속성

  In fact, we might say of Apollo, that in him the unshaken faith 
in this principium and the calm repose of the man wrapped therein 
receive their sublimest expression; and we might consider Apollo 
himself as the glorious divine image of principium individuationis, 
whose gestures and expression tell us of all the joy and wisdom of 
appearance, "together with its beauty."

  디오니소스의 속성

  It is either under the influence of narcotic draught, which we hear 
of in the songs of all primitive men and peoples, or with the potent 
coming of spring penetrating all nature with joy, that these Dionysian 
emotions awake, which, as they intensify, cause the subjective to vanish 
into complete self-forgetfulness. So also in the German Middle Ages 
singing and dancing crowds, ever increasing in number, were whirled from 
place to place under this same Dionysian impulse. In these dancers of St. 
John and St. Vitus, we rediscover the Bacchic choruses of the Greeks, 
with their early history in Asia Minor...
  Under the charm of Dionysian not only in the union between man and man 
reaffirmed, but Nature which has become estranged, hostile, or subjugated, 
celebrates once more slave is free; now all the stubborn, hostile barriers, 
which necessity, caprice or "shameless fashion" have erected between man 
and man, are broken down. Now, with the gospel of universal harmony, each 
one feels himself not only united, reconciliated, blended with his neighbor, 
but as one with him; he feels as if the veil of Maya had been torn aside and 
were now merely fluttering in tatters before the mysterious Primordial Unity.
           - 크리프트 패디먼의 영역본 <니이체의 철학> 중  <비극의 탄생> p.954

  이에 대한 보충설명

  Dionysus, embodying the primitive, unconscious emotions that belied 
individuality, was opposed to Apollo. Yet one god couldn't exist for 
very long without the other-neither emotion without form nor form without 
emotion. The expression of each involved a distinct aesthetic impulse. At the 
same time one expression was dependent on the other for renewal. A work of art 
could be dreamlike, ecstatic together. But it could only be dreamlike and 
ecstatic together when it revealed to the beholder in an Apollonian dream 
picture his oneness with the primordial universe.
 Such a revelation was at the heart of Greek tragedy.
                          -Ritual and Pathos-the Theater of O'Neill p.6.